Dit doet onze Afdeling Wielersport

Sporten op de fiets neemt nog steeds in populariteit toe en beperkt zich allang niet meer alleen tot de racefiets of de mountainbike. Bij de Afdeling Wielersport van de IJsclub Voorwaarts Katwijk staan we open voor alle activiteiten op twee wielen, waaronder strandfietsen en gravelbiken. We zijn het hele jaar door actief, niet alleen op de weg of in het bos, maar ook met (winter)activiteiten in het clubhuis, zoals lezingen over trainingsleer. Maar we schuwen ook de gezelligheid niet, met onze jaarlijkse clubbarbecue, een bierproeverij of fietsweekeinden in het buitenland.

De Afdeling Wielersport is aangesloten bij de Nederlandse Toerfiets Unie (NTFU). Word je lid bij ons, dan ben je dus automatisch ook NTFU-lid, met alle voordelen (schadeverzekering voor de fiets, kwartaalmagazine, korting op toertochten) die daarbij komen. De NTFU is de grootste overkoepelende sportbond voor de fietssport in Nederland. De Afdeling Wielersport is nadrukkelijk een toervereniging, onze leden rijden geen wedstrijden. Maar dat wil niet zeggen dat er niet met enthousiasme, overgave en (soms zelfs) fanatisme wordt gekoerst. Wil je eerst weten of wielrennen of mountainbiken wat voor jou is? Schrijf dan in voor het beginnersprogramma Start2Bike, dat onze afdeling samen met de NTFU uitvoert.

RACEFIETS
Van april tot en met september wordt er twee keer in de week, op dinsdag- en donderdagavond om 19.00 uur, getraind op de racefiets. De start is bij ons sportpark De Goerie. Er wordt gereden in groepen van verschillende niveaus met een maximaal gemiddelde per training. Elke groep wordt begeleid door een captain. Op zaterdag en zondag zijn er clubritten en ook doordeweeks zoeken leden elkaar op.

GRAVELBIKEN
 Je fietst meer in de natuur, op verharde, half-verharde en niet-verharde wegen. Het is veel minder technisch dan mountainbiken. Ongeveer een keer per maand gaan we met de gravelbike op pad, mooie nieuwe routes verkennen op de Veluwe, in Brabant, Twente of noem maar op. Ons land heeft een overvloed aan mooie gravelroutes! Kijk maar eens op www.gravelritten.nl of www.gravelrides.cc

MOUNTAINBIKE
De mountainbiketraining is – net als die voor de wegrenners – op de dinsdag- en donderdagavond vanaf 19.00 uur. Waar het raceseizoen eind september wordt afgesloten gaat de MTB-training zomer en winter door, met een extra training op de zondag. De MTB training is voor alle niveaus toegankelijk, er wordt in een groep gereden. De trainingen worden gehouden op uitdagende off-road parcoursen. Starten bij De Goerie.

STRANDFIETSEN
Als het wegseizoen officieel wordt afgesloten beginnen de strandraces. Van oktober tot maart kan er in een groot aantal kustplaatsen worden gestart. Een selecte groep van onze leden traint in het seizoen wekelijks voor deze wedstrijden. Onze afdeling organiseert onder de vlag van de Stichting Katwijk Fietst ook zelf altijd een strandrace die deel uitmaakt van de KNWU-topcompetitie. Meer informatie daarover vind je hier.

WINTERPROGRAMMA
In de periode van oktober-februari organiseren we diverse activiteiten in het winterprogramma. Te
denken valt aan een workshop over trainingsopbouw, corestability oefeningen, sportvoeding of
fietsonderhoud. Of een lezing door een ex-profwielrenner. Maar ook een gezellige wijn- of
bierproeverij. Zo houden we ook in de wintermaanden contact met elkaar!

CLUBWEEKEINDE
Elk  jaar organiseren we in september voor wielrenners een verenigingsweekend in het buitenland.
Te denken valt aan de Ardennen, Vogezen of Winterberg. Het verenigingsweekend is geschikt voor wielrenners met een goede conditie en enige klimervaring. We zorgen ervoor dat er voor iedereen mooie fietsroutes zijn, wisselend in lengte en aantal hoogtemeters. In 2024 gaan we van 13 tot en met 16 september naar naar het Sauerland (Duitsland).

NIEUWSBRIEVEN

Maandelijks verschijnt bij de Afdeling Wielersport een nieuwsbrief met alle wetenswaardigheden van de afgelopen weken. Wil je die ook ontvangen? Stuur even een berichtje via het contactformulier rechtsboven op deze pagina, dan voegen we je toe aan de adreslijst. Een link naar de nieuwsbrieven staat elke maand ook op onze Facebookpagina.