Trainingen en clubritten

RACEFIETS
Van april tot en met september vindt de racefietstraining in de regel twee keer per week plaats, op dinsdag- en donderdagavond om 19.00 uur, en neemt circa twee uur in beslag. Bij de racefietstraining wordt er in groepen gereden van verschillende niveaus met een maximaal gemiddelde per training.
niveau D = tot 28 km p.u.
niveau C = tot 30 km p.u.
niveau B = tot 32 km p.u.
niveau A = tot 34 km p.u.
Voor elke trainingsrit is er per niveau (behalve niveau A) een captain (wegkapitein) beschikbaar. De captain is verantwoordelijk voor de route en neemt tijdens de rit de beslissingen. Hij geeft invulling aan de training o.b.v. het niveau van de groep en bepaalt de trainingsvorm; molen draaien, interval/sprint, klimtraining, trapfrequentie, waaier rijden. Hij geeft sturing aan de groep en individuen en bewaakt het tempo. Bovendien is hij EHBO- en reanimatie-gecertificeerd. Maar vergeet niet dat de captain een vrijwilliger is!

CLUBRIT
Je bepaalt zelf per training aan welke groep je deel wilt nemen maar je dient je dan wel aan de maximale snelheid te houden. Na elke training wordt er, onder het genot van een verse kop koffie, nagepraat over alles wat met wielersport te maken heeft in het clubhuis.
Op de zaterdag- en zondagochtend wordt vaak een langere clubrit gereden (drie tot vier uur). Via Facebook, de Whatsapp-groepen en de app Cyql wordt door de captain aangekondigd of en wat er gereden wordt.
Naast de wekelijkse trainingen neemt de Afdeling Wielersport regelmatig deel aan toertochten die in Nederland worden georganiseerd. Vaak door andere verenigingen die eveneens zijn aangesloten bij de NTFU. Deze toertochten vinden in het weekend plaats en hebben een afstand van circa 75 tot 150 kilometer. Een leuke afwisseling op de trainingen en een dagje fietsen in een andere omgeving!

MTB
De mountainbiketraining is net als de racefietstraining op de dinsdag- en donderdagavond vanaf 19.00 uur. Waar het raceseizoen eind september wordt afgesloten gaat de MTB training het winterseizoen door, met een extra training op de zondag. De MTB training is voor alle niveaus toegankelijk, er wordt in een groep gereden. De trainingen vinden plaats op verschillende uitdagende off-road parcoursen.