IJsclub Voorwaarts Katwijk
Het hele jaar actief!

Meer weten over bestuur en organisatie?

De IJsclub Voorwaarts Katwijk is opgericht op 13 januari 1893 en is daarmee één van de oudste verenigingen in onze gemeente. Voor een organisatie die tot 1986 geheel afhankelijk was van natuurijs is dit heel bijzonder. De ijsclub heeft zich in de loop der jaren sterk ontwikkeld en mede hiervoor is de vereniging bij het 100-jarige bestaan onderscheiden met de Koninklijke Erepenning.

De IJsclub Voorwaarts Katwijk was aanvankelijk nauw verbonden met de bevolking van Katwijk aan den Rijn, doordat de Overrijn gold als natuurijsbaan bij uitstek voor dit dorpsdeel. Later werd de club een begrip voor heel Katwijk. Er is geen enkele sport in ons land die aan jong en oud al eeuwenlang zoveel gezond vertier biedt als de schaatssport. IJspret is een puur Hollands vermaak.

De rijke geschiedenis van de ijsclub is door oud-voorzitter Gerard van Beelen bij de viering van het 125-jarig bestaan van onze vereniging beschreven in een jubileumboek, dat in het clubhuis verkrijgbaar is.

De IJsclub Voorwaarts Katwijk is momenteel te vergelijken met een omni-vereniging, waarin meerdere disciplines samenkomen. Naast schaatsen (op kunst- en natuurijs) zijn dat wielrennen en skeeleren, maar er is op de Goerie ook Dagbesteding De Goerie actief en het clubhuis wordt mede gebruikt door de Stichting Sport en Recreatie Gehandicapten. Ook verhuren we ons terrein voor evenementen en het clubhuis voor allerlei samenkomsten.

Dagelijks bestuur:

Dick van der Plas (voorzitter)

José van der Meij (secretaris)

Wilfred Kuijt (penningmeester)

Vertegenwoordigers afdelingen:

Dick van der Plas (voorzitter Afdeling Wielersport)

Jeanet van Duijn (voorzitter Landijsbaan)

Remco van Beelen (Afdeling Skeeleren)

Johan van Rhijn (Schaatstrainingsgroep)

Corrie de Niet (Rijnijsbaan)

De vertegenwoordigers van het dagelijks bestuur en de verschillende afdelingen vormen samen het algemeen bestuur. Jaarlijks wordt verantwoording afgelegd aan de Algemene Ledenvergadering.

Organisatie:

De vereniging is bij de Kamer van Koophandel ingeschreven onder nummer: 40446259

Statuten
Geïnteresseerd in onze statuten? Lees ze hier.
Statuten IJVK.PDF (5.42MB)
Statuten
Geïnteresseerd in onze statuten? Lees ze hier.
Statuten IJVK.PDF (5.42MB)
Privacy
Bekijk hier ons privacyreglement.
PRIVACY STATEMENT.pdf (322.2KB)
Privacy
Bekijk hier ons privacyreglement.
PRIVACY STATEMENT.pdf (322.2KB)

Code goed sportbestuur
Hoe gaan we binnen de vereniging met elkaar om?
Code goed sportbestuur factsheet.pdf (232.59KB)
Code goed sportbestuur
Hoe gaan we binnen de vereniging met elkaar om?
Code goed sportbestuur factsheet.pdf (232.59KB)