Instaptrainingen voor beginnende fietsers

De sportieve fiets is populair. Veel mensen kopen vol enthousiasme een mountainbike of racefiets, maar komen er al gauw achter dat remmen, schakelen en in balans blijven heel anders gaat dan op een gewone fiets. Maak een vliegende start en doe in Katwijk mee met de instaptrainingen bij de Afdeling Wielersport van de IJsclub Voorwaarts Katwijk. De eerste trainingen zijn al compleet volgeboekt, maar in 2025 gaan we er weer mee door.

Samen met deskundige trainers en andere gelijkgestemde fietsers werk je in vier trainingen van elk twee uur (van 19.00 tot 21.00 uur) aan de basistechniek. Ook is er volop aandacht voor veilig fietsen. Na deze instaptrainingen heb je je conditie verbeterd, nieuwe fietsvrienden gemaakt en het vertrouwen en de techniek om zelf lekker te gaan fietsen. Bovendien mag je de rest van het jaar tegen een gereduceerd tarief meetrainen en -rijden met de mannen en vrouwen van de Afdeling Wielersport van de ijsclub.

Sportpark De Goerie
De trainingen worden gehouden op sportpark De Goerie (de landijsbaan, Goerie 1 in Katwijk). Deelname is gratis en je fiets is verzekerd tegen valpartijen dankzij de introducéverzekering van de NTFU. De lessen worden gegeven door leden van de Afdeling Wielersport. Alle trainers hebben een speciale opleiding gevolgd. Ze brengen je alle kneepjes van het wielrennen of mountainbiken bij. Denk aan: goed schakelen en remmen, klimmen, afdalen en bochten nemen. Als mountainbiker ben je na vier lessen getraind om een uitdagende tocht van 25 kilometer te voltooien. Ga je wielrennen? Dan ben je klaar voor een tocht van minimaal 50 kilometer.

Wat heb je nodig?
Wat heb je nodig om mee te doen aan de instaptrainingen? Bij de wielrenners een racefiets en de verplichte helm. Bij de mountainbikers kan eventueel – als je zelf niet over een mountainbike en helm beschikt - ook een fiets en helm van de vereniging worden gebruikt.

Ook enthousiast geworden? Stuur een mailtje naar wielersport@ijsclubvoorwaartskatwijk.nl